KLIK KE BLOG UTAMA

Wednesday, March 2, 2011

CARA MASUKKAN LAGU DALAM POST BLOG

tentu lebih meriah kalau kita sertakan lagu dalam post blog kita kan?jadi hari ini wawa nak cerita,cara nak masukkan lagu dalam post kita..mungkin kita nak kenalkan lagu yang kita suka,atau,lagu terbaru,so,this is the way!!

berdasarkan pencarian secara manual,jumpa website yang sediakan embed code iaitu 4shared.com.

1.pergi ke halaman ini,dan taip lagu yang anda inginkan dalam ruangan search.

cara nak masukkan lagu dalam post blog

(pinjam daripada INCIK TARMIZI)

tutorial masukkan lagu dalam blog

2.Kalau dah jumpa lagu yang anda inginkan, klik sahaja pada tajuk lagu tersebut seperti yang saya tandakan warna merah itu dan tunggu sehingga dibawa ke page untuk anda download dan dapatkan embed code untuk lagu tersebut. Sedikit tips dari saya ketika hendak memilih lagu-lagu dalam server 4shared ini.

"Semasa membuat carian lagu, pasti result yang keluar akan banyak memaparkan lagu yang mempunyai tajuk yang anda inginkan. Mudah sahaja, pilih sahaja lagu tersebut yang mempunyai bilangan download yang tinggi seperti gambar di atas, iaitu 49,260 downloads manakala yang lain hanyalah sekitar 4 ribu ataupun 5 ribu sahaja bilangan downloads.

Penting ke bilangan download yang tinggi? ini hanya pendapat saya sahaja, selalunya apa yang saya perhatikan kalau yang bilangan download sikit ada beberapa sebab, kualiti bunyi lagu tersebut teruk, lagu tak habis dan sebagainya.

3.Dah dapat lagu yang anda inginkan? ok mari kita mulakan langkah untuk masukkan lagu ke dalam post di blog. Lihat gambar kat bawah senang skit untuk aku terangkan.

tutorial masukkan lagu mp3 dalam blog

4.Selepas anda pilih lagu tadi, paparan akan keluar seperti gambar di atas dan apa yang perlu anda lakukan ialah dengan hanya copy embed code yang disediakan tersebut dan paste kan sahaja di blog post anda. Lihat yang bergaris merah yang saya buat itu, ada URL, HTML code, Forum code dan yang last itu Embed : jadi pilih yang paling bawah dan copy embed code tersebut.

embed code lagu

6.Untuk embed code di atas apa yang perlu anda buat ialah paste kan did alam post blog anda. PALING PENTING semasa hendak paste embed code tersebut ialah pastikan anda paste dalam HTML bukannya Visual. Jadi pilih HTML untuk pastikan embed kod itu berfungsi.

7.Selain itu anda bolehlah edit embed kod tersebut seperti mengubah ketinggian (height) dan kelebaran player tersebut (width) dan setelah saya membuat testing yang terbaik,saya cadangkan ialah menggunakan ketinggian (height) 20 sahaja manakala untuk width saya masih kekalkan kelebaran tersebut.

Lepas paste kod tersebut siapakan post anda dan selepas publish cuba lihat hasilnya!
SELAMAT MENCUBA!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

.::ZONE ILMU FADWA::. Copyright © 2009 Girlymagz is Designed by Bie Girl Vector by Ipietoon | Distributed by Blogger Templates